Töötajate grupimobiilsus Itaaliasse

by Liisi Kruusimägi

Pärnumaa Kutsehariduskeskuse töötajad käisid grupimobiilsuses Itaalias 06.05-12.05.2019. Põhjalikumalt on võimalik nende õpirändega tutvuda allpool olevast kokkuvõttest:
Kokkuvõte õpirändest Palermos
Osalesid: Kaivo Paal, Thea Tammeleht-Abraham, Varje Tipp, Anneli Rabbi, Heili Västrik, Erna Gross, Kai-Tõe Ellermaa, Viive Ollo, Karin Torin
I päev 06.05.19
Saabusime õhtul Palermosse. Hotellis kohtusime vastuvõtja Elena Milioga SEND – organisatsioonist, kes tutvustas end ja programmi, sealhulgas meie järgmiste päevade kohtumisi.
II päev 07.05.19
Hommikupoole külastasime upper secondary school (14– 19-aastased) lütseumi Regina Margherita.  Koolis on humanitaar-, keele-, muusika, majandusteaduste- ja sotsiaalvaldkonna õppesuunad. Lütseumi erinevad kallakud tegutsevad mitmes erinevas eraldi asuvas koolimajas. Kohtumine toimus direktori ja õpetajatega. Tutvustati itaalia haridussüsteemi, vahetasime kogemusi, vestlesime koolikorraldusest.
Koolimaja asus vanas kloostri hoones, mis pärines VII sajandist. Siin õppisid erinevad humanitaarvaldkonna õpilased. Itaalias õpivad erivajadusega õpilased tavakoolides. Väga hästi oli rakendatud kaasavat haridust. Koolis on enam kui 2200 õpilast, rohkem kui 300 õpetajat ja 68 erivajadusega õppijat sh käitumisraskustega õpilased. Igas klassis oli 1-2 erivajadusega õppijat, kelle jaoks oli tunnis abiõpetaja. Pärast kooli külastust käisime koori proovi vaatamas. Väga tore oli see, et ka erivajadustega õppijad olid kaasatud.
Õhtupoole külastasime ettevõtet, mis oli sarnane meie Forwardspace’iga ja inkubaatoriga (Job Agency and International mobility Centre). Selles ettevõttes töötasid peamiselt MTÜ-d ja peamine eesmärk oli pagulaste lõimimine ühiskonda (samuti töötasid ettevõttes Erasmus + õpirände raames vahetusõpilased).
Pagulastele pakuti seal tööd (toitlustusettevõte), nad said alustada oma firma loomisega. Kõik, kes seal on kunagi töötanud, nende portreed on maalitud seintele. Omanik näitas maali, kus oli kolm pilti. Esimene pilt oli see nagu ta ise hetkel välja nägi, teine nagu ta ise ennast nägi ja kolmas, kuidas teised teda nägid. Rääkisime seal ka ERASMUS+ projektidest ja õpilasvahetusest.
III päev 08.05.19
Hommikupoole külastasime aiandit Vivaio Lo Portot, mida pidas üks perekond, kellel on selles valdkonnas pikaajalised traditsioonid. Tutvusime erinevate puude ja lilledega, maitsetaimedega ning nende kasvatamise, müümisega. Aiand viib ka läbi aiandusalaseid koolitusi lastele. Tegemist on potentsiaalse praktikakohaga meie arboristi ja aianduse eriala õppijatele.
Õhtul kohtusime tööandjaga, ühe ettevõtjaga Palermo peatänaval, kes pidas pererestorani/söögikohta. Ta oli varem pidanud a la carte restorani ja siis otsustas, et teeb head sööki hea hinnaga paljudele inimestele, mitte kallist sööki vähestele inimestele. Söögikohas oli elav järjekord ja kohti kinni ei pandud. Väga populaarne söögikoht. Samas ettevõttes oli 4 aastat tagasi praktikal meie 2 õpilast. Koha nimi oli company Bisso. Arutasime võimalust saata oma Erasmus + õpilased praktika raames samasse ettevõttesse. Päev lõppes Palermo teatris etendust nautides ja teatrit imetledes.
IV päev 09.05.19
Hommikul külastasime tehnikakooli Majorana, mille suund oli põllumajandus, informaatika ja graafiline disain. Kohtusime direktori ja õpetajatega. Meile tutvustati nende kooli. Arutasime praktika võimalusi ning samuti Erasmus+ raames õpetajate töökogemuse vahetuse võimalusi. Õhtul külastasime Palermo vanimat tegutsevat IT ettevõtet Computer House Palermo. Ettevõte tegeleb arvutite tootmisega ja erinevate IT teenuste pakkumisega. Ettevõtte hallata on ka paljud Palermo koolid. Oli võimalus võrrelda nende ja meie lahendusi koolide IT süsteemide haldamisel. Samuti ka riiklike IT süsteemide regulatsioone. Ettevõttel on pikaajaline töökogemus Erasmus+ vahetusõpilastega.
V päev 10.05.19
Külastasime hotelli- ja teeninduse kutsekooli IPSSEOA Pietro Piazza. Tutvusime sealse kutseharidussüsteemiga. Külastasime pagarite õppelaborit, kus nad valmistasid pagaritooteid. Saime degusteerida küpsetisi. Hiljem pakkusid nad meile oma õpperestoranis 4-käigulist lõunat. Arutasime koostöövõimalusi õpetajate ja õpilaste vahetamisel.
Kokkuvõtteks Sitsiilia haridussüsteemist
UPPER SECONDARY koolis õpivad 14-19 aastased õpilased. On kolm suunda – humanitaar-, reaal- ja kutsehariduse suund. Humanitaar- ja reaalsuuna õpiaeg on 5 aastat. Kutseharidussüsteemis õpivad 2 aastat üldaineid ja erinevaid kutseaineid/erialaaineid. Pärast seda teevad erialavaliku ja õpivad aasta süvendatult kutset, millele järgneb kutseeksam ja tööle minek. Kes soovib, teeb veel 2 aastat üldaineid lisaks (kui ta soovib ülikooli minna). See on vabatahtlik. Nad ütlesid, et kutseharidus on väga kallis ja seetõttu on praktikat vähendatud 400 tunni pealt 200 peale. Koolis õpib neil 1600 õpilast (umbes 200 töökohapõhises õppes, mis on problemaatiline). Koolis on ka erivajadustega õppijad, kelle jaoks on abiõpetajad. Samuti rakendatakse koolis individuaalseid õppekavasid. Väljalangevus on umbes 20%. Väga lahe oli, et teenindajatel oli ühtne vorm. Õpilased võtsid meid vastu ja saatsid meid kogu visiidi vältel.
Külastasime ka Palermo botaanikaaeda

Sarnased postitused