Haridustöötajad õpirändes Valencias, Hispaanias

by Liisi Kruusimägi

Pärnumaa Kutsehariduskeskuse töötajad Anu Kukk , Elve Lääts ja Katrin Koidumaa käisid õpirändamas  08.04–14.04.2019 Hispaanias, Valencias. Nende õpirände kokkuvõttega on võimalik tutvuda allpool.

ÕPIRÄNNE HISPAANIAS
Erasmus + projekti „Mobility Makes Us Professionals VI raames külastasid Pärnumaa Kutsehariduskeskuse projektide koordinaator, finantsjuht ja direktori asetäitja finants- ja haldusalal Hispaania suuruselt 3. linna Valenciat, kus eesmärgiks oli õpirände käigus edendada koostööd ja kogemuste vahetust nii kohalike kutseharidusasutuste kui töömaailma esindajate vahel. Läbi praktilise õppimiskogemuse täiendati end eelkõige õpirändeprojekti praktilise elluviimisega kaasnevas, jagati omavahelisi kogemusi ning sõlmiti kokkuleppeid Pärnumaa Kutsehariduskeskuse õpilaste välispraktika ja haridustöötajate rahvusvahelise enesetäienduse osas.
Õpirände ajal peatusime hotellis Hotel OlympiaEvents & SPA, mis on ühtlasi ka üheks praktikabaasiks turismi- ja teenindusala õpilastele mitmelt poolt Euroopast. Meie sealoleku ajal olid parajasti oma praktikat sooritamas 4 Suurbritannia õppurit. Hotell paistis silma erivajadusega külastajate võõrustamisel ning võtab praktikale ka erivajadusega õppureid. Hotell on õpirändeid korraldava agentuuri ja Pärnumaa Kutsehariduskeskuse uue rahvusvahelise partneri Sistema Practices S.L. (ESMOVIA) pikaajaline koostööettevõte.
Õpirände käigus tugevdasime asutustevahelisi suhteid. Tutvusime õpirändeid korraldava agentuuri Sistema Practices S.L. (ESMOVIA) töökorraldusega ning töövarjutasime õpilaste välispraktika korraldamist. Tänu pikaajalistele kogemustele välispraktikate organiseerimisel (alates 2006.aastast) on neil välja töötatud mitmed süsteemid ja dokumendid (lepingud, igapäevaselt juhendaja poolt allkirjatatav praktikapäevik jne), kuidas õpilasi ette valmistada ja järjepidevalt monitoorida. Saime mitmeid uusi mõtteid, mida Pärnumaa Kutsehariduskeskuse õpirännete korraldamisel üle võtta ja ideid uuendusteks, mida sisse viia. Väga meeldis praktika lõpus läbiviidav tagaisideküsitlus, kus küsitakse nii ettevõtte hinnangut praktikandile kui ka praktikandi hinnangut ettevõttele.
Toimus ühine arutelu, kuidas motiveerida ettevõtteid kutseõppijatele praktikakohti pakkuma. Ettevõtete kaasamine ja motiveerimine ning julgustamine lisaks kohalikule kutseõppijale ka välispraktikandile praktikakohta pakkuma on ühtviisi raskendatud nii Pärnus kui Valencias. Sageli põhjuseks justnimelt keelebarjäär või ettevõtete töötajate vähene valmidus võõrkeeles suhelda.
Töövarjutamise kõrval arutlesime koostöövõimaluste üle ning sõlmisime kokkulepped uueks õpirändeperioodiks. Külastasime mitmeid praktikaettevõtteid, kus vaatluspraktika käigus tutvusime sealsete tingimustega, töövõtete ja töökorraldusega. Ettevõtted olid valitud PKHK erialadest lähtuvalt – modernne hooldekodu, hulgi- ja jaekauplus, raamatu- ja kirjatarvete pood ning IT riist- ja tarkavara hooldusfirma.
Lisaks kohtumistele uute rahvusvaheliste partneritega külastasime ka meie koostöökooli Centro de Estudios S.L. LUMEN – iluteeninduse kool, kelle kaudu oleme saatnud välispraktikale oma kooli juuksuri ja kosmeetika õpilasi. Koolis töövarjutasime sealset Erasmus+ rändeid korraldavat meeskonda ning vahetasime kogemusi ja parimaid praktikaid.
Lisaks anti ülevaade Hispaania haridussüsteemist ja sealse praktika korraldusest kutsehariduses. Üllatav oli, et kui Eestis on lasteaed vabatahtlik, siis Hispaanias on kohustuslik alusharidus alates 3. eluaastast, see pani uue pilguga vaatlema ka Eesti hariduses jutuks olnud kohustusliku eelkoolihariduse mõttele. Kutseharidus jaguneb kaheks – madalam ja kõrgem kutseharidus, viimast võib pidada samaväärseks Eesti rakenduskõrgharidusega.
Külastasime iluteenuste kliinikut Clinica NEPHER, kus meie 2 kosmeetika õpilast oma välispraktikat olid sooritamas. Ettevõtte juhataja tutvustas pakutavaid iluteenuseid ja praktika käigus sooritatavaid protseduure, mida õpilastel võimalik praktikseerida on. Hispaanias oldi meie kooli õpilaste erialase ettevalmistuse ja tasemega väga rahul ning õpilasi kiideti, ettevõte oli valmis neid püsivalt tööle võtma. Tänu meie kooli õpilaste algatuselt saadud ideele, olid nad oma teenuste hulka katsetusena lisanud ka duaalmassaaži – ehk siis jalgade- või käte hoolduse ajal töötavad kliendiga kaks iluteenindajat paralleelselt korraga ning tegutsevad sünkroonis.
Toimus arutelu välispraktikast üldisemalt ning läbirääkimised järgmiste praktikantide vastuvõtmiseks. Õpirännete korraldusliku poole pealt andis olulist lisandväärtust välisettevõtte esindajaga kohapealne diskussioon, leidsime kitsaskohti, millele õpilaste ettevalmistuses rohkem rõhku pöörata ning milline on ettevõtjate arusaam ja soovitused praktikaks.

Positiivsena tahaksime kindlasti välja tuua, et rahvusvahelise koostöö arendamisel on äärmiselt oluline vahetu kontakt partneriga. Silmast silma rääkides kasvab teineteisemõistmine ning edasine koostöö sujub oluliselt paremini.

Arutelud ja vestlused õpirände erinevate osapooltega (vastuvõttev partner, välisettevõtte esindaja, praktikandi kohapeale juhendaja) aitavad tähelepanu pöörata nüanssidele, mida kooli poolt vaadeldes esmalt võibolla fookusesse võtta ei oskaks. Heade näidete, parimate praktikate ja kogemuste jagamine annab väga hea võimaluse õppida teiste kogemusest ja igapäevatöös rakendada uusi ideid ja lähenemisi.

Sarnased postitused