Pneumaatika ja hüdraulika alused

You are here: Home > AVALEHT > SISSEJUHATUS

SISSEJUHATUS

   Õpetusega taotletakse, et õppija omandab teadmised pneumaatika ja hüdraulika alustest, mis on eelduseks mootori, hüdropidurite , õhkpidurite ja automaatkäigukastide ehituse, tööpõhimõtete õppimisel. 



   Iga kooli eesmärgiks on kasvatada uut põlvkonda, kes tulevikus on võimelised realiseerima 

ennast oma isiklike moraalsete ja intellektuaalste väärtuste põhjal. Koolides antakse meile 

baasteadmised, mis saavad vajalikuks igapäevaelus. Iga aine on omamoodi tarvilik ja iga 

õpetaja peaks suutma äratada huvi oma tundide vastu. Eriti raske on äratada huvi oma aine 

vastu reaalainete õpetajatel. Õpikutes on palju teooriat, kuid tavaliselt paremini jäävad 

meelde need osad, kus teooria on seotud praktikaga.  

 

Üheks raskemaks füüsika teemaks on "pneumaatika". Pneumaatika on populaarne vahend 

tööstuses, kuid seda käsitletakse füüsikatundides vähe. Pneumaatika teema edendamist 

võiks aidata LEGO MINDSTORMS NXT komplekt.  

 

Sõna "PNEUMO" on pärit kreeka keelest ning see tähendab hingamist,  tuult. Sellest sõnast 

tulenebki sõna "PNEUMAATIKA" kui teadus õhu liikumisest ja kasutamisest, kaasajal 

suruõhu kasutamisest energiaülekandes.  

 

Suruõhk on tõenäoliselt üks vanimaid inimese poolt kasutusele võetud füüsilise jõu 

suurendamiseks kasutatavaid  energiakandjaid.  Juba  aastatuhandeid  tagasi  osati  suruõhku 

kasutada oma huvides.   

 

Suruõhu kasutamine sai populaarseks, sest seda on lihtne kätte saada ja transportida.  

Suruõhu kasutamisel puudub plahvatus-  ja  süttimisoht,  seega  puudub  vajadus  kasutada 

spetsiaalseid turvavahendeid. Suruõhk on puhas energiakandja; lekkivad torustikud ei 

saasta keskkonda, mis on eriti oluline toiduainete-, puidu-, tekstiili- ja galanteriitööstuses.  

  

LEGO pneumaatika komplekt on loodud selleks, et õppida ja katsetada pneumaa tika 

põhimõtteid. LEGO pneumaatika komplekt on mõeldud LEGO standardkomplektiga 

kasutamiseks. Standardkomplekt koosneb juhtplokist, mootoritest, erinevatest anduritest 

(heliandurist, puuteandurist,  valguse ja kauguse andurist) ja ehitusklotsidest. Õpetajad  

koolides, kus on olemas LEGO komplektid, saavad kasutada seda erinevates õppeainetes.  

LEGO komplekt on hea võimalus arendada mõtlemise, arutlemise ja kokkuvõtte tegemise 

võimet.  LEGO robotit juba kasutatakse nii algkoolis, põhikoolis kui ka gümnaasiumis.  

Algkoolis õpetatakse õpilasi mänguliselt täitma erinevaid ülesandeid, mis põhikoolis ja  

gümnaasiumis saab edasi arendada reaalainetes. LEGO robotid on nii uus vahend 

õpilastele,  et nagu näitab praktika mitmes koolis,  saab õppimine   nende  läbi nii õpilastele 

kui õpetajatele huvitavamaks ja mängulisemaks, ülesandeid hakatakse täitma suure innuga.  

Täites emotsionaalseid  praktilisi ülesandeid jääb ka õppematerjal paremini meelde.  

  

Maailmas on palju ehitisi, kus kasutatakse pneumaatikat ja selle teema detailsem käsitlemine koolides võiks 

tekitada huvi tehnika vastu, tuua rohkem koolilõpetajaid tehnilistele erialadele ülikoolides.  

  

LEGO pneumaatika komplekti tutvustamine koolides on oluline:

  omandab teadmisi energia saamisest, muundumisest ja kasutamisest;  

  teab inimese kasutatavaid energiallike; 

  oskab püstitada hüpoteese ja kontrollida neid katseandmete põhjal; 

  oskab mõõta; 

  oskab võrrelda ja võrdlemistulemuste põhjal objekte rühmitada, järjestada jne. 


                                                             Lembit Miil

                                         Pärnu Kutsehariduskeskuse kutseõpetaja.

nach oben