Masinaelemendid ja koostetööd

You are here: Home > KURSUSE TEEMAD > MEHHANISMIDE, SEADMETE JA MASINATE KOOSTAMINE JA OSANDAMINE

MEHHANISMIDE, SEADMETE JA MASINATE KOOSTAMINE JA
OSANDAMINE

Koostamine ja osandamine, kontrollimine, katsetamine, reguleerimine.

Koostamine Harley Davidsoni tehases:

  

Rolls Royce tehases:


 

Kolbmootori koostamine:

   

KONSTRUEERIMINE 

 

Masinate konstrueerimisel on väga raske  pakuta teatud „konstrueerimise eeskirju“ – lahendused iga võimalike probleemidele. Suures osas atraktiivse ja kvaliteetse masina loomine sõltub konstruktori oskustest ja andekusest. Tänapäeva konstruktor peab omama ruumilist mõtlemist ja ettekujutust, valdama  laialdilisi teoreetilisi teadmisi ja olema ka disainer. Ehk viimane võib olla ka esmajärjest.  

 

Soetades endale autod, masinat või mõni muu seadme inimene lähtub sellest, kas see meeldib visuaalselt, kas on mugav ja müravaba. Seejuures töökindlus ja kvaliteet on võetavaid kui masina loomulik omadus. Siiski eelkõige oma valikul inimene lähtub masina funktsionaalsest vajadusest: konkreetset masinat soetatakse konkreetsete funktsioonide täitmiseks. 

 

Masina funktsioon on konstrueerimise alus. Konstrueerimise eesmärgiks aga on ettenähtud funktsionaalse ülesanne võimalikult põhjalik lahendamine. Selle saamiseks peab konstruktor selgelt teadma masina funktsiooni ja osata kujutada võimalikud lahendusmeetodid.    (2)

Funktsionaalse ülesanne lahendamiseks on võrdväärse tähtsusega nii masina geomeetriline kuju (konstruktsioon) kui ka materjalid ja valmistamise tehnoloogia. 

Suuresti nende kolme parameetritega on määratav projekteeritava masina omahind. 

Masina funktsioonide teostamist võib esitada kolme süsteemide kaudu: mehaaniline-, mõõtmis- ja juhtimissüsteem. Masina kvaliteetseks töötamiseks on kõik kolm osa väga tähtsad. Mehaaniliselt saab teostada ettenähtud liikumisi või saavutada vajalikud olekud. 

Saadud tulemust saab mõõta ja registreerida. Vajadusel parandada tekkitud vigu või anda käsk järgmise protsessi teostamiseks.  

Konstrueerimise üheks tähtsaks aspektiks on lahenduste järgivus. Tänu arvutitehnikale on võimalik meeles hoida kõik varem projekteeritud masinad ja nende sõlmed. Konstruktor ei pea joonestama välja detailid, liited või sõlmed vaid saab kasutada valmisolev prototüüp. Samuti ka ostetavaid detaile ja moodulid on võimalik saada tootja või tarnija infopankadest.    (2)


Peale konstruktsioonide ja tüüplahenduste panka kasutatakse materjalide ja tehnoloogiate pankad. Samuti ka informatsioon varem katsetatud ja kasutatud mudelitest.  

 

Projekteerimiskulg võib esitada järgmiselt  

Sellele järgneb prototüübi valmistamine ja katsetamine, jooniste ja spetsifikatsioonide korrigeerimine ning tootmisse suunamine. 

 

Detaili konstrueerimine toimub järgmiselt: 

- arvutusskeemi koostamine; 

- detailile mõjuvate koormuste kindlakstegemine; 

- materjali valik; 

- projektarvutus; 

- detaili joonestamine ja masina mudeli koostamine. 

 

Kontrollarvutus viiakse kas analüütiliselt või numbriliselt kasutades lõplike elementide meetodit (LEM).   




nach oben