ABC analüüs

iDevide ikoon

ABC- analüüsi põhiprintsiibid:

  • mõõdetakse logistilisse ketti kuuluvate tegevuste ning valitud arvestusobjektide kulud
  • kulud suunatakse esmalt tegevustele nende poolt kasutatud ressursside alusel. Teisena suunatakse
  • tegevuste kulud toodetele, teenustele, klientidele selle järgi, kuidas arvestusobjektid kasutavad tegevusi
  • leitakse vastus küsimusele, kui palju iga tegevus või kogu protsess maksab.

ABC-analüüsi abil saab:

  • leida tegevuste/operatsioonide kulud, kontrollida kulude tekke põhjusi, selgitada väärtust lisavate ja hävitavate tegevuste kulud ja lõppkokkuvõttes õigemad toodangukulud
  • uurida osaliste ühistöö kulude optimeerimise võimalusi vertikaalselt läbi osakondade kogu väärtusketi ulatuses.

iDevide ikoon Mõisted
ABC analüüs (ABC analysis)

Logistika instrument varude, klientide ja tarnijate paremaks juhtimiseks. Analüüsi eesmärgiks on selgitada välja kõige enam käivet ja kasumit andvad tooted, kõige suuremad kliendid ja olulisemad tarnijad. Ettevõtte tegevuses on oluline pöörata tähelepanu eelkõige enim müüdavatele toodetele, klientidele, kes annavad põhiosa kasumist ja tarnijatele, kellelt ostetakse suurem osa kaubast. Lihtne ja efektiivne varude juhtimise tööriist. 20/80 reegli järgi annavad 20% toodetest 80% käibest, 20% klientidest ostavad 80% kaubast ja 20% tarnijatest tarnivad 80% toodetest.


ABC kõver (ABC curve)

ABC analüüsi tulemused graafiku või diagrammina. Graafikul esindab rühm A näiteks kiiresti liikuvaid, rühm B keskmiselt ja rühm C aeglaselt liikuvaid tootegruppe.(ABC curve)- ABC analüüsi tulemused diagrammi graafiku või kõverana. ABC analüüs liigitab tooted või tootesarjad A, B ja C-gruppidesse ning kus A esindab kiireid, B keskmisi ja C aeglaseid tootegruppe. Täht D-ga tähistatakse aegunud tooteühikuid.


ABC klassifitseerimine (ABC classification)

ABC analüüsi käigus koostatakse pingeread toodetest, klientidest ja tarnijatest. Teatud kohtadesse tõmmatakse pingeridades piirid, mille järgi jaotatakse uuritav grupp A,B,C, D, E jne kategooriatesse. A- kategooria tooted ja kliendid on kõige olulisemad, kuna need annavad tavaliselt 70 - 80% käibest ja kasumist. B- rühma tooted annavad vastavalt 15 - 20% ja C - rühma tooted 5 - 10% käibest/kasumist. Üleminekupiirid ühelt kategoorialt teisele on teatud määral tinglikud ja need tuleb määrata ettevõttes kokkulepitud põhimõtete alusel. A- kategooria tooted ei tohi laost kunagi lõppeda, A- rühma kliendid peavad saama kõige paremini teeenindatud ja A- rühma tarnijad on ettevõttele kõige olulisemad tarnijad ( ABC classification)- eesmärgiga juhtida ja planeerida varusid, liigitatakse inventar vahetult pärast ABC analüüsi kolme põhigruppi.


Activity Based Costing (activity based costing)

Tekkepõhine kuluarvestus. Kulud suunatakse toimingutele ja tegevustele, mis neis tegelikult põhjustasid. ABC põhimõtte järgi peavad kulud kajastuma seal, kus tekivad tulud. Vastupidisel juhul pole võimalik teha adekvaatseid järeldusi toimingute efektiivsuse ja tulususe kohta. Kasutatakse majandus- ja logistikaarvutustes- majandusliku aktiivsuse kuluarvutlus. Kasutatakse jaotusvõrgus esinevate kulude arvestamiseks raamatupidamise- või planeerimisosakonna poolt.

Allikas:
Eesti logistikaühingu kodulehekülg
http:www.logi.ee/terms.asp

Lisalugemist:

Villemi, M., Logistika alused. TTÜ Kirjastus, 2003.

lk.238-241