Autokere ja sisustus

You are here: Home > VALGUSTID

VALGUSTID

Valgustid on liikurmasina juures väga vajalikud. Statistika näitab, et kõige rohkem juhtub liiklusõnnetusi pimedal ajal. Samas aga sõidab tavaline juht ainult umbes 25% pimedas.

Sõiduautol on kohustuslikud:

  • esimesed gabariit tuled
  • esimesed lähituled
  • esimesed kaugtuled
  • esimesed suunatuled
  • tagumised gabariit tuled
  • tagumised suunatuled
  • tagumised pidurituled
  • tagurpidikäigu tuli
  • vähemalt üks udutuli ja vähemalt üks numbrituli

Auto omanik võib lisada sõidukile veel lisatulesid, aga need peavad sellisel juhul olema seadusega kooskõlas. Liiga palju tulesid ja valgusvõimsust hakkab pimestama teisi juhte.

 

Alates autonduse algusest, on auto tuled ja signaliseeerimise seadmed pidevalt arenenud. Tänapäeva sõidukil on esialgsest reflektorist-hõõglamp-laterna klaas esitulest arenenud keerukas seade, millel on juba oma juhtplokk ja mitu erinevad töö reøiimi.

 

Varaseimad lambid olid lihtsad, tihtipeale õli või vahaga (küünlaga) töötav valgusallikas. Teed ta eriti ei valgustanud, pigem andis teistele märku et teel on liikuv sõiduk (tänapäeval on päevatuled).

Esimene elektriline laternat tutvustati 1898 aastal Columbia Electric autol. Tähelepanuväärne on ka see, et autol oli ka elektrimootor! (elektri auto on üle 100a vana!!)

Siiski sel ajal ei levinud väga elektrilised laternad, kuna polnud tehnoloogiat tegemaks lampe piisavalt vastupidavaks ja ei suudetud nii hästi generaatori pinget kontrollida.

1912 Cadillac lõi Delco sõiduki. See oli esimene sõiduk, millel oli tänapäevane elektrisüsteem (starter, tuled, signaal)

1915 aastatel tekkisid eraldi lähituli ja kaugtuli.

1938 tekkisid udutuled.

1935 keeratavad kurvituled

1991 BMW gaaslahendus latern

Laternate peal olevad tähised

Kasutatud pildi allikas: http://i633.photobucket.com/albums/uu59/mkoziarski/DSCN4481.jpg

 

1,0% - näitab tule languse protsenti. See on vajalik tulede korrektse reguleerimise ja suunamise jaoks. 1.0% (mõnedel autodel ka 10%) näitab et 10 meetri peale langeb tulede vihk 10 cm. Sõiduautodel on see number tavaliselt 1-1,3%.

 

E1 – näitab et esituli on E ehk Euroopa Liidu seadustele vastav. Sõiduki juures ei tohi kasutada ühtegi lisaseadet, kus puudub vastav märgistus.

 

37,5 – oluline arv, kui paigaldatakse lisatulesid. See näitab tulede poolt välja antavat võimsust. Koguarv esituledel võib olla 75. Üle selle seadus ei luba. Antud juhul on 2x37,5=75. Sellele autole ei või paigaldada enam ühtegi lisalaternat ilma, et ei rikuks seadust.

-> ehk noole kujutis – näitab missuguse liikluse jaoks latern sobib. Antud latend sobib parempoolse liikluse jaoks. Kuna valgusvihk valgustab tee äärt rohkem, ei tohi tulesid vastupidise liiklusega maal kasutada. See pimestaks teisi. Eriti oluline on see Inglismaal ja muudest vasakpoolse liiklusega riikidest toodud sõidukite puhul. Osadel tuledel on peal ka mõlemad nooled. Sellisel juhul võib sõita mõlemapoolse liiklusega riikides. (eriti palju on mootorratastel selliseid)

 

SAE – näitab et tuli vastab Euroopa liidu ja U.S.A standarditele.

HC- tuli on ette nähtud halogeenhõõglambi kasutamiseks. Gaaslahenduslampe (kseoon) sellises tules kasutada ei või. Teised tähistused:

a) C – kui on ette nähtud tavalise hõõglambi kasutamiseks;

b) HC – kui on ette nähtud halogeenhõõglambi kasutamiseks;

c) DC – kui on ette nähtud gaaslahenduslambi kasutamiseks.

 

Kaugtule laternale peab olema kantud valgustugevuse kontrollarv ja üks järgnevatest tähistest:

a) R – kui on ette nähtud tavalise hõõglambi kasutamiseks;

b) HR – kui on ette nähtud halogeenhõõglambi kasutamiseks;

c) DR – kui on ette nähtud gaaslahenduslambi kasutamiseks.

Ülejäänud numbrid on varuosa koodid ja tule tellimise koodid.

 

Tänapäevane esituli

Vanem klaaslatern:

Vanematel autodel võib kohata veel klaasist kattega laternaid. Sellisel juhul on hajutav ja suunav läätse moodi osa ehitatud klaasi sisse.

Kasutatud pildi allikas: http://autmo.ee/files/ProductPictures/165/82291-image-e6004ae5c0102d69f9c2122b817ba28b.jpg

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Headlight_lens_optics_schematic.png

Kaasajal klaasist laternaid ei kasutata. Seda mitmel põhjusel. Esiteks on ohutus, kuna klaas tekitab purunemisel kilde ja need võivad kedagi vigastada. Plastik tulekatted ei purune nii kergesti. Teiseks saab plastik klaase ja tulesid kergemini ümber töödelda. Kolmandaks kasutatakse tänapäeval tuledes spetsiaalselt kujundatud reflektoreid ja läätsesid ja katteklaasi hajutav ja suunav toime pole enam vajalik.

Tänapäevane hajutus läätsega.

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Headlight_projector_schematic.png

Tänapäevane läätslatern:

Kasutatud pildi allikas: http://www.haamer.net/static/uploadedimages/e172aaccd0e38db78354c300157a5d23.jpeg

Reflektoriga või läätsega suunatavat valgusvihku saab lihtsalt muuta (tulede reguleerimine autost) ja väljanägemine on sõidukitel kaasaegsem.

 

Lähi- ja kaugtuli

Lähituli valgustab tee ära kuni 60m kaugusele. Juba ammu ei ole tulede valgusvihk enam sümmeetriline, vaid tee äärt valgustatakse rohkem. Seda mitmel põhjusel. Tee ääres võib varitseda suurem oht ja lisaks ei pimestata nii palju siis vastu tulevaid autosid. Oluline on jälgida tule peal olevat noole kujutist. See näitab ära, mis pidise liikluse jaoks antud latern sobib. Kuna kiirused on üldjuhul väiksemad, valgustatakse sõiduki vahetus läheduses olevat ala.

Tavaliste hõõglampide korral on sõiduauto keskmine tulede võimsus 55W. See võib margiti natukene erineda. Ei ole soovitav paigaldada suurema võimsusega lampe, sest need põlevad kuumemalt. Tagajärjeks võib olla reflektori sulamine või laterna purunemine (kui esituli on tulikuum ja vastutulev rekka pritsib jääkülma vett peale!)

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/2005_winter_road_dipped_beam.jpg/220px-2005_winter_road_dipped_beam.jpg

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Low_beam_light_pattern_for_right-hand_traffic.svg/220px-Low_beam_light_pattern_for_right-hand_traffic.svg.png

Kaugtuli

Kaugtuli näitab üle 150m. Kaugtuli ei ole ka enam sümmeetriline vaid valgustab nii palju kui suudab mõlemat tee äärt. Kuna kiirused on natuke suuremad, siis valgustatakse just sõidukist eespool asetsevat ala.

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/2005_winter_road_full_beam.jpg/220px-2005_winter_road_full_beam.jpg

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Phare_route.png/220px-Phare_route.png

Päevasõidu tuled

Päevasel ajal ei ole vaja niipalju teed valgustada ja tulede põlemisel on ainukeseks eesmärgiks enese nähtavamaks tegemine. Seetõttu kasutatakse palju LED lampe või väikese võimsusega hõõglampe.

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/LED_DaytimeRunningLights.jpg

 

Gaasalhendus laternad ehk ksenoon tuled

Gaaslahendus laternad võeti kasutusele 1991 a BMW poolt. Tänapäeval on need levinud lisavarustusena ka väikeautodele. Gaaslahendus laternas ei ole tavapärast hõõglampi ja hõõgniiti, vaid seal süüdatakse gaasid helendama. Tööpõhimõte on väga sarnane eluruumides kasutatavate päevavalgus lampide omaga.

Gaaslahendus lambid on suhteliselt töökindlad ja korras elektrisüsteemiga neid tihti vahetada ei tule. Elueaks loetakse 15 000 tundi mis on peaaegu ka auto eluiga. Küll aga kiirendavad läbi põlemist raputamine (pidev sõit kruusateel, meil Eestis igal pool) ja elektrisüsteemi vead. Pingete kõikumised (täkku andmine) ja halvad ühendused.

Gaaslahenduslaternas lambi vahetamine on ohtlik töö. Käivitamisel läheb lampi enam kui 3000V pinge. Kui lamp juba põleb (1-2 sek pärast) siis jäetakse pinge ühtlase 85 voldi peale. Seda peab meeles pidama, kui vahetate lampi! Kindlasti tuleb tuled ja sõiduk välja lülitada!!!

Kasutatud pildi allikas: http://images.gasgoo.com/MiMgIzQzMDI5MDEwMA--/auto-part-philips-patent-xenon-bulbs.jpg

Kasutatud pildi allikas: http://www.healthchn.com/img/chrysler-300-xenon.jpg

Võrdluses tavalise halogeenlambiga, on gaaslahenduslambi valgustugevus tugevam ja ta tekitab külma valgust ehk inimese silmale paremini nähtavat ja vastuvõetamat valgust.

Kasutatud pildi allikas: http://carhouse.cma.ee/pics/main/halogenVSxenon_165607.jpg

Kui originaalselt on autol tavalised hõõglampidega laternad, siis ei tohi paigaldada autole gaaslahendus laternaid. Seadus lubab seda ainult tulede pesuri ja automaatse tulede reguleerimise korral. Kuna ksenoon lambid on võimsad, siis reguleeritakse neid automaatselt, et vältida vastusõitja pimestamist. Reguleerimis vajaduse info saab auto õõtshoova küljes olevast andurist.

 

Esitulede pesurid

Esitulede pesurid on meie kliimas väga head asjad. Nad puhastavad esitulesid ja seeläbi paraneb oluliselt nähtavus.

Esitulede pesurid on ühenduses klaasipesu süsteemiga,. Tavaliselt on nii, et peale igat viiendat klaasipuhastus vedeliku laskmist pestakse ka tulesid. Osadel sõidukitel saab tulesid pesta ka eraldi nupust või lülitist. Tulepesurid avanevad surve toimel. Tihtipeale on tüüpiline viga, et puru on kuskil ees ja seetõttu ei avane pesur. Siis aitab kui õhuga läbi puhuda. Ettevaatlik peab olema, et ei surutaks koheselt täis rõhuga,. See võib kuskil mõne vooliku ühenduse lahti lüüa!!

Kasutatud pildi allikas: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Headlightwasher0003.gif/220px-Headlightwasher0003.gif

 

LISAMATERJAL

 

Sõidukitel kasutatavad lambid

Lisamaterjal auto tuledest

 

 

Esitulede reguleerimine

 

Esitulesid väga tihti reguleerima ei pea. Küll aga tuleb seda teha siis, kui on kahtlus, et tuli ei näita enam õigesti. Samuti tuleb seda teha iga kord, kui latern on kere küljest ära võetud. 90% põhjusest, miks esituli näitab valesti on see, et hõõglamp on valesti paigaldatud või ei ole korralikult kinni.

Tulede reguleerimine pole väga keerukas protsess. Esimese diagnoosi saab sõiduki juht ise ära teha. Vaja läheb seina.

Kasutatud pildi allikas: http://www.popularmechanics.com/cm/popularmechanics/images/xz/adjust-headlights-0511-mdn.jpg

Tähtis on, et sõidukite tuled oleks ühes tasapinnas ja maast umbes 50 – 60 cm kõrgusel. Kui üks latern näitab liiga alla või üles on see märk et midagi on valesti ja tulesid tuleb reguleerida. Kogenud tehnik suudab ka seina peal esilaternate valgusvihud paika keerata, kuid kindlam on kasutada selleks lihtsat abiseadet. Tulede reguleerimise ajal peab salongis olema tulede kõrguse regulaator asendis 0

Valgusvihku saab reguleerida nii üles-alla suunas kui ka paremale-vasakule suunas. Teadma peab, et reguleerida ei anna väga pikka maad ja kui on juba tükk aega keeratud, siis tuleb tegevus peatada ja edasi uurida mis seda põhjustab. Tule reguleerimine käib reflektorit liigutades. Keerates keerate väikest plastikust hammasratast ja see muudab reflektori asendit. Seda tehes peab olema väga ettevaatlik, sest tihtipeale on need plastik detailid muutunud rabedaks ja purunevad kergelt. Kui nii juhtub tuleb osta uus latern!!

Gaaslahenduslampidel on tulede reguleerimine natuke keerulisem. Kuna tal on automaatne tulede reguleerimine, siis on vaja tulede kalibreerimiseks diagnostika arvutit. Sellega annad tulede moodulile teada, et nüüd reguleerime tulesid. Siis keerad tuled paika nagu ikka ja lõpus seadistad arvutiga saadud tulemuse tulede nullasendiks.

 

KODUS VALGUSVIHU KONTROLLIMINE

 

 

KORREKTSELT LATERNA VALGUSVIHU REGULEERIMINE

nach oben