SALONG, KLAASID
Auto sisustus ja salong on
igal autol suhteliselt erinev. Odavamatel autodel on enamus sisedetaile ja
polsterdust tehtud plastikust, kallimatel aga juba riidest ja nahast. Samuti
kasutatakse luksusautode puhul mitmes kohas puitu ja muid väärismaterjale.
Kasutatud pildi
allikas: http://autoworld.files.wordpress.com/2009/04/bmw-760i-2010-official-interior-img_10.jpg
Kasutatud pildi
allikas: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyOEF1JiJlEX0YuAq5NYoHA8s2RaVtWWMduJA3oczInhBUb4yluA
Auto sisustus ja viimistlus
kvaliteet võivad olla küll väga erinevad, aga nad on kõik ehitatud samasid
põhimõtteid kasutades. Detailid on omavahel ühendatud kruvide, poltide ja tüüblitega.
Need kinnitusvahendid
hoiavad kinni paneele ja katteid, mis koos olles ja üksteise külge ühendatult
moodustavadki auto sõitjateruumi salongi. Lukksepal erinevaid salongi
osandamise töid väga tihti teha ei tule. Rohkem puutuvad selliste töödega kokku
elektrikud kes otsivad mingeid ühendusi ja juhtmete vigu ja ka lisaseadmete
paigaldajad. (signalisatsioonid, kõlarid, püsikiiruse hoidjad, käed-vaba
süsteemid)
Salongi paneelide ja katete
osandamisel peab meeles pidama järgmisi asju:
- Mitte kunagi ei tohi hakata osandama paneele ja
plastikuid äsja õuest külma käest võetud
autol. Kui on teada, et tuleb mingisugune töö, kus peab sisustuses midagi lahti
võtma, siis tuleb see auto ennem sisse soojenema ajada. Plastikutel on üks halb
omadus külma käes rabedaks minna. Kui nüüd natukene kuskilt äärest kangutada,
siis võib mingisuguse paneeli või tüübli ära murda ja see võib osutuda väga
kulukaks veaks. Mida soojem on ruum, seda plastilisemad plastikud on ja seda
väiksema tõenäosusega nad purunevad. Muidugi on igal asjal mõistlikkuse piir ja
kõiki detaile tuleb kohelda väga õrnalt.
- Kõige olulisem on auto
salongis tehtavate tööde puhul tagada kliendi
auto puhtus. Ükskõik kui puhas või määrdunud kliendi auto ennem ei ole,
siis töömees ei tohi kunagi autot ei seest ega väljast mustemaks muuta.
Seetõttu peab hoidma tööriistad puhtad ja ka tööriided. Ei ole mõeldav tööde
järjekord, kus sama tööline teeb pidurihooldust ja järgmisel autol peab sama
tööline tegema näiteks raadio vahetust.
- Üks suur viga, mida
tihtipeale ka kogenud töömehed teevad, on see et pannakse tööriistad (kruvikeerajad, noad ja näpitsad) istme peale. Alati
tuleb tööriistad panna põrandale põrandamati
peale ja soovitavalt ühte kohta. Kui panna võti istme peale ja nüüd kogemata
toetada või istuda samale istmele, siis suure tõenäosusega teeb tööriista ots
istme katte sisse augu. Uue nahkistme katte tellimine võtab paar nädalat aega
ja maksab kuni 1000 EUR. Samamoodi peab jälgima tehes jootis töid (juhtmete
paigaldus, paikamine) et tina tilk ei kukuks millegi peale. See on kuum ja
kõrvetab koheselt augu salongi materjali sisse. Alati pange midagi alla
(papitükk, kätepaber) alla, mis tüki kinni püüaks. Sama lugu on liimimisel.
Liimi tilk on jääv asi ja see võib rikkuda pinnad.
- Salongi sisustuse
osandamisel on põhitööriistad näpitsad, kruvikeerajad ja plastikheebel.
Plastikheebel on hea, kuna temaga kangutades ei tee jälgi erinevate pindade
peale. Kui kasutada kangutamisel lapikut kruvikeerajat, on tark panna varre
ümber paberit või teipi, et ei hõõruks ja rikuks pindasid.
- Salongis erinevate
salongipuhastus materjalidega ja määrde/puhastusainetega
tööd tehes peab jälgima, et see ei
reageeriks aluspinnaga. Kõige lihtsam on teha väikene proovi pihustus
kuhugile vähem nähtavasse kohta. Veidi aja möödudes on näha, kas hakkas
plastikut sulatama või kas nagk/riie/plastik hakkas värvi muutma. Pind ei tohi
tõmmata matiks, valgeks ega hakata värvi muutma. Eriti võib seda juhtuda, kui
näiteks mahaläinud ja naksuvat karastusjooki puhastada brake cleaneriga…
- Salongis võib erinevate
katete all olla väga palju lisa- ja mugavusseadmeid peidus (temp. Andurid,
valgustid, audiosüsteemid jne..) Seda peab meeles pidama, kui osandatakse mõnda
rikkalikuma varustusega autot. Sellisel juhul peab jälgima hoolega, et ei
purustaks ja väänaks erinevaid juhtmeid ja andureid.
- Salongi detailid on
omavahel ühendatud kruvide ja tüüblitega. Tihtipeale on tüüblid ja kinnitused
väga erinevates kohtades. Et teada saada, kus täpselt ja mitu kinnitust mõnel
paneelil on, on kõige parem uurida juhendeid/manuale või lihtsalt internetist.
Kasutatud pildi
allikas: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3FfF7ZikbAQjFq01dazbncKLo1TxwJP_0vlXJ6LGueMwqtKvtFg
Siis on teada täpselt, kus
mingisugune kinnitus asub ja oht midagi katki murda, muutub minimaalseks.
Kui mingisugune paneel on
eemaldatud, siis peab jälgima ka kuhu ja kuidas see asetatakse. Detaili peab
alati panema kuhugile, kus keegi ei saa ta peale istuda ega astuda ja et ei
määrduks. (uksepolstrit käia kõrvale ei pane) Hea koht on asetada asjad auto
pakiruumi või kuhugile laoruumi.
Meeles tasub ka pidada, et
kui auto salong on suurelt lahti võetud, siis tihtipeale jääb ta pärast
kiuksuma ja nagisema. Selle vastu ei ole midagi eriti teha. Võib paigutada
kummitükikesi erinevatesse pragudesse, et pingestada paneele. Silikooni ja muu
sellisega määrimine on ainult ajutine lahendus, sest silikoon hakkab koguma
tolmu ja mõne aja möödudes on viga veel suurem.
Mõned videod salongi
osandamise töödega. Teades põhiasju, püüdke leida videodest erinevaid vigu ja
möödalaskmisi, mida ei tohiks teha.
Autoklaaside
toonimine
Autoklaaside toonimine ja
kiletamine ei ole väga keeruline tegevus. Küll aga ei soovitaks seda suurte
pindade ja kumerate klaaside korral ise tegema hakata. Autoklaase kiletatakse
mitmel puhul. Üks on turvalisuse pärast, sest katkine klaas ei pudene kildudeks
vaid jääb ühte kokku. Teiseks on muidugi auto disaini ja välisilme muutmine.
Lõunamaades on see ka vajalik auto sisustuse hoidmiseks päikese eest.
Kõik klaasid peale esiklaasi lähevad „suhkruks“. Selle peamine põhjus on turvalisus. Kokkupõrke korral ei ole väiksed killud nii ohtlikud kui suured teravad klaasi tükid. Autode esiklaas on aga lamineeritud ja see ei lähe kildudeks. Selle eesmärk on kinni püüda kõik mis soovib auto salongi tulla. Näiteks kivid mis viskuvad teiste autode alt kui ka loomad ja jalakäijad, kellega on avarii tehtud. Kuna sõiduauto klaasid on karastatud, siis alljärgnev video näitab, kuidas klaasist tugevema materjaliga on võimalik õigesse kohta lüües klaas silmapilkselt purustada (ei tohi ise proovida)
Esiklaasi vahetus ei ole keeruline protsess. Oskajal töömehel läheb õigete riistadega aega paar tundi. Oluline on, et kohe peale klaasivahetust ei tohiks sõitma minna, sest klaasiliim pole veeö täielikult ära kuivanud. Liim kuivab kuni kaks nädalat. Ohutu on sõitma minna 4-5 tundi peale klaasi vahetust.
Purunenud küljeklaasi vahetusel peab jälgima, et piinliku korrektsusega saaks kõik väikesed klaasi tükid eemaldatud. Selleks on vaja tolmuimejat ja traadi juppi, millega on hea väikseid pragusid läbi urgitseda. Kui klaasi tukid jäetaks evälja võtmata, siis võivad nad hakata krigisema ukse sees. Samuti võivad klaasitükid minna aknatõstuki mehhanismi vahele ja hakata häält tegema või siis blokeerivad süsteemi. Tagajärjeks on kulukas remont.
Raadio eemaldamiseks on tänapäeval vaja eritööriistu. Need on tavaliselt väikesed plekitükid või traadijupid, kus otsas on väiksed nagad. Neid pole endale ka raske ise valmistada. Raadio eemaldamisel peaks ennem uurima, kas klient teab raadio koodi. Kui ei tea, siis originaalraadio puhul saab selle esinduse kaudu välja uurida. Kui aga ei tea, siis võib asi lõppeda raadio vahetusega! Raadiokoodi leiab tavaliselt auto dokumentide seast. See on kas garantiiraamatu taga või siis eraldi kleepekana kuhugile kleebitud.
Auto rooli eemaldades peab ettevaatlik olema turvaseadiste eemaldusel. Sama kehtib ka uste ja istmete korral. Kõige olulisem on ennem tehtavaid töid aku juhe eemaldada. Kuna turvaseadistes on omaenda väikene kondensaator/aku, mis rakendab turvapadjad ka voolu katkemise korral, siis peab ootama ennem tööle asumist vähemalt 10 minutit. Selle ajaga laeb kondensaator ennast tühjaks ja turvapatju on ohutu eemaldada. Eemaldatud turvapatja ei tohi kunagi asetada tagurpidi. see tuleb asetada autost välja, sobiliku ohutu koha peale ja ülemine pool (raami osa alla) üles.
Rooli eemaldamisel on otstarbekas ka märkida, mis asendis rool on. Paljudel juhtudel sobib rool roolisamba otsa ainult ühte moodi, kuid on ka erandeid. Samuti peab jälgima, et rool oleks keskasendis. Rattad otse. Siis on ka turvasüsteemi spiraaljuhe omas asendis. Seda ei tohi üleliia keerata, muidu see puruneb.