Autokere ja sisustus

You are here: Home > SALONG, KLAASID

SALONG, KLAASID

Auto sisustus ja salong on igal autol suhteliselt erinev. Odavamatel autodel on enamus sisedetaile ja polsterdust tehtud plastikust, kallimatel aga juba riidest ja nahast. Samuti kasutatakse luksusautode puhul mitmes kohas puitu ja muid väärismaterjale.

Kasutatud pildi allikas: http://autoworld.files.wordpress.com/2009/04/bmw-760i-2010-official-interior-img_10.jpg

Kasutatud pildi allikas: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyOEF1JiJlEX0YuAq5NYoHA8s2RaVtWWMduJA3oczInhBUb4yluA

Auto sisustus ja viimistlus kvaliteet võivad olla küll väga erinevad, aga nad on kõik ehitatud samasid põhimõtteid kasutades. Detailid on omavahel ühendatud kruvide, poltide ja tüüblitega.

Need kinnitusvahendid hoiavad kinni paneele ja katteid, mis koos olles ja üksteise külge ühendatult moodustavadki auto sõitjateruumi salongi. Lukksepal erinevaid salongi osandamise töid väga tihti teha ei tule. Rohkem puutuvad selliste töödega kokku elektrikud kes otsivad mingeid ühendusi ja juhtmete vigu ja ka lisaseadmete paigaldajad. (signalisatsioonid, kõlarid, püsikiiruse hoidjad, käed-vaba süsteemid)

Salongi paneelide ja katete osandamisel peab meeles pidama järgmisi asju:

  • Mitte kunagi ei tohi hakata osandama paneele ja plastikuid äsja õuest külma käest võetud autol. Kui on teada, et tuleb mingisugune töö, kus peab sisustuses midagi lahti võtma, siis tuleb see auto ennem sisse soojenema ajada. Plastikutel on üks halb omadus külma käes rabedaks minna. Kui nüüd natukene kuskilt äärest kangutada, siis võib mingisuguse paneeli või tüübli ära murda ja see võib osutuda väga kulukaks veaks. Mida soojem on ruum, seda plastilisemad plastikud on ja seda väiksema tõenäosusega nad purunevad. Muidugi on igal asjal mõistlikkuse piir ja kõiki detaile tuleb kohelda väga õrnalt.

  • Kõige olulisem on auto salongis tehtavate tööde puhul tagada kliendi auto puhtus. Ükskõik kui puhas või määrdunud kliendi auto ennem ei ole, siis töömees ei tohi kunagi autot ei seest ega väljast mustemaks muuta. Seetõttu peab hoidma tööriistad puhtad ja ka tööriided. Ei ole mõeldav tööde järjekord, kus sama tööline teeb pidurihooldust ja järgmisel autol peab sama tööline tegema näiteks raadio vahetust.

  • Üks suur viga, mida tihtipeale ka kogenud töömehed teevad, on see et pannakse tööriistad (kruvikeerajad, noad ja näpitsad) istme peale. Alati tuleb tööriistad panna põrandale põrandamati peale ja soovitavalt ühte kohta. Kui panna võti istme peale ja nüüd kogemata toetada või istuda samale istmele, siis suure tõenäosusega teeb tööriista ots istme katte sisse augu. Uue nahkistme katte tellimine võtab paar nädalat aega ja maksab kuni 1000 EUR. Samamoodi peab jälgima tehes jootis töid (juhtmete paigaldus, paikamine) et tina tilk ei kukuks millegi peale. See on kuum ja kõrvetab koheselt augu salongi materjali sisse. Alati pange midagi alla (papitükk, kätepaber) alla, mis tüki kinni püüaks. Sama lugu on liimimisel. Liimi tilk on jääv asi ja see võib rikkuda pinnad.

  • Salongi sisustuse osandamisel on põhitööriistad näpitsad, kruvikeerajad ja plastikheebel. Plastikheebel on hea, kuna temaga kangutades ei tee jälgi erinevate pindade peale. Kui kasutada kangutamisel lapikut kruvikeerajat, on tark panna varre ümber paberit või teipi, et ei hõõruks ja rikuks  pindasid.

  • Salongis erinevate salongipuhastus materjalidega ja määrde/puhastusainetega tööd tehes peab jälgima, et see ei reageeriks aluspinnaga. Kõige lihtsam on teha väikene proovi pihustus kuhugile vähem nähtavasse kohta. Veidi aja möödudes on näha, kas hakkas plastikut sulatama või kas nagk/riie/plastik hakkas värvi muutma. Pind ei tohi tõmmata matiks, valgeks ega hakata värvi muutma. Eriti võib seda juhtuda, kui näiteks mahaläinud ja naksuvat karastusjooki puhastada brake cleaneriga…

  • Salongis võib erinevate katete all olla väga palju lisa- ja mugavusseadmeid peidus (temp. Andurid, valgustid, audiosüsteemid jne..) Seda peab meeles pidama, kui osandatakse mõnda rikkalikuma varustusega autot. Sellisel juhul peab jälgima hoolega, et ei purustaks ja väänaks erinevaid juhtmeid ja andureid.

  • Salongi detailid on omavahel ühendatud kruvide ja tüüblitega. Tihtipeale on tüüblid ja kinnitused väga erinevates kohtades. Et teada saada, kus täpselt ja mitu kinnitust mõnel paneelil on, on kõige parem uurida juhendeid/manuale või lihtsalt internetist.

Kasutatud pildi allikas: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3FfF7ZikbAQjFq01dazbncKLo1TxwJP_0vlXJ6LGueMwqtKvtFg

Siis on teada täpselt, kus mingisugune kinnitus asub ja oht midagi katki murda, muutub minimaalseks.

Kui mingisugune paneel on eemaldatud, siis peab jälgima ka kuhu ja kuidas see asetatakse. Detaili peab alati panema kuhugile, kus keegi ei saa ta peale istuda ega astuda ja et ei määrduks. (uksepolstrit käia kõrvale ei pane) Hea koht on asetada asjad auto pakiruumi või kuhugile laoruumi.

Meeles tasub ka pidada, et kui auto salong on suurelt lahti võetud, siis tihtipeale jääb ta pärast kiuksuma ja nagisema. Selle vastu ei ole midagi eriti teha. Võib paigutada kummitükikesi erinevatesse pragudesse, et pingestada paneele. Silikooni ja muu sellisega määrimine on ainult ajutine lahendus, sest silikoon hakkab koguma tolmu ja mõne aja möödudes on viga veel suurem.

Mõned videod salongi osandamise töödega. Teades põhiasju, püüdke leida videodest erinevaid vigu ja möödalaskmisi, mida ei tohiks teha.

 

 

Autoklaaside toonimine

Autoklaaside toonimine ja kiletamine ei ole väga keeruline tegevus. Küll aga ei soovitaks seda suurte pindade ja kumerate klaaside korral ise tegema hakata. Autoklaase kiletatakse mitmel puhul. Üks on turvalisuse pärast, sest katkine klaas ei pudene kildudeks vaid jääb ühte kokku. Teiseks on muidugi auto disaini ja välisilme muutmine. Lõunamaades on see ka vajalik auto sisustuse hoidmiseks päikese eest.

Kõik klaasid peale esiklaasi lähevad „suhkruks“. Selle peamine põhjus on turvalisus. Kokkupõrke korral ei ole väiksed killud nii ohtlikud kui suured teravad klaasi tükid. Autode esiklaas on aga lamineeritud ja see ei lähe kildudeks. Selle eesmärk on kinni püüda kõik mis soovib auto salongi tulla. Näiteks kivid mis viskuvad teiste autode alt kui ka loomad ja jalakäijad, kellega on avarii tehtud. Kuna sõiduauto klaasid on karastatud, siis alljärgnev video näitab, kuidas klaasist tugevema materjaliga on võimalik õigesse kohta lüües klaas silmapilkselt purustada (ei tohi ise proovida)

 

Esiklaasi vahetus ei ole keeruline protsess. Oskajal töömehel läheb õigete riistadega aega paar tundi. Oluline on, et kohe peale klaasivahetust ei tohiks sõitma minna, sest klaasiliim pole veeö täielikult ära kuivanud. Liim kuivab kuni kaks nädalat. Ohutu on sõitma minna 4-5 tundi peale klaasi vahetust.

 

 

Purunenud küljeklaasi vahetusel peab jälgima, et piinliku korrektsusega saaks kõik väikesed klaasi tükid eemaldatud. Selleks on vaja tolmuimejat ja traadi juppi, millega on hea väikseid pragusid läbi urgitseda. Kui klaasi tukid jäetaks evälja võtmata, siis võivad nad hakata krigisema ukse sees. Samuti võivad klaasitükid minna aknatõstuki mehhanismi vahele ja hakata häält tegema või siis blokeerivad süsteemi. Tagajärjeks on kulukas remont.

 

 

 

 

 

 

Raadio eemaldamiseks on tänapäeval vaja eritööriistu. Need on tavaliselt väikesed plekitükid või traadijupid, kus otsas on väiksed nagad. Neid pole endale ka raske ise valmistada. Raadio eemaldamisel peaks ennem uurima, kas klient teab raadio koodi. Kui ei tea, siis originaalraadio puhul saab selle esinduse kaudu välja uurida. Kui aga ei tea, siis võib asi lõppeda raadio vahetusega! Raadiokoodi leiab tavaliselt auto dokumentide seast. See on kas garantiiraamatu taga või siis eraldi kleepekana kuhugile kleebitud.

 

Auto rooli eemaldades peab ettevaatlik olema turvaseadiste eemaldusel. Sama kehtib ka uste ja istmete korral. Kõige olulisem on ennem tehtavaid töid aku juhe eemaldada. Kuna turvaseadistes on omaenda väikene kondensaator/aku, mis rakendab turvapadjad ka voolu katkemise korral, siis peab ootama ennem tööle asumist vähemalt 10 minutit. Selle ajaga laeb kondensaator ennast tühjaks ja turvapatju on ohutu eemaldada. Eemaldatud turvapatja ei tohi kunagi asetada tagurpidi. see tuleb asetada autost välja, sobiliku ohutu koha peale ja ülemine pool (raami osa alla) üles.

Rooli eemaldamisel on otstarbekas ka märkida, mis asendis rool on. Paljudel juhtudel sobib rool roolisamba otsa ainult ühte moodi, kuid on ka erandeid. Samuti peab jälgima, et rool oleks keskasendis. Rattad otse. Siis on ka turvasüsteemi spiraaljuhe omas asendis. Seda ei tohi üleliia keerata, muidu see puruneb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nach oben