KINNITUSVAHENDID
Masinaehituses kasutatakse
mitmesuguseid viise, et detaile omavahel ühendada.
· Keevitamine
· Jootmine
· Liimimine
· Sulatamine
· Neetimine
· Poltliide
·
Istuga/pinguga
liited
Sõiduautode juures kasutatakse nii kere koostamisel, mootori ehitusel kui salongi sisustusel kõiki neid liiteid.
POLTLIITED
Autotehnikutel tuleb oma igapäevatöös 99% tegeleda erinevate poltliidete lahti võtmise ja kinni keeramisega. Mõnikord asuvad need lihtsas ja kergesti ligipääsetavas kohas. Mõnikord aga väga keerukas kohas ja tihtipeale ka veel millegi taga. Samamoodi tulevad mõned poldid ja mutrid kergelt lahti, samas on osad poldid ja mutrid nii kõvasti kinni või roostetanud, et lõpuks murdub midagi ära. Kui kergelt kuhugile ligi pääsetakse ja kui kiiresti töömees suudab mingi liite lahti teha oleneb väga palju oskustest ja töökogemusest.
Poltliitel saavutatakse liidet kokku
hoidev tugevus mutri/poldi väikesel deformeerumisel, venimisel. Iga kord kui
keerate mutri/poldi kõvasti kinni, venib ta natukene järgi. Seetõttu osades
kohtades (mootoriploki, nukkvõlli, väntvõlli, rihmaratta poldid) asendatakse
iga kord uuega. Need keeratakse kinni oma kindla jõumomendiga ja kui ei
asendata polti, siis võib keeratav jõud olla väiksem. See omakorda võib tuua
kaasa mootori hävinemise.
Väga oluliste ja tähtsate poltide kinnikeeramisel kasutatakse ka keerme liimi.
Kasutatud pildi allikas: http://www.autokaubad24.ee/images_products/4ffb3f34874ce.jpg
Keermeliimi tuleb panna paar tilka
keermele ja siis see kinni keerata. Kui enam õhku ei ole, siis liim muutub
tahkeks ja sellega „poob“ poldi kinni. Igale poole ei tasu aga meeletutes
kogustes keermeliimi panna, sest pärast liimitud polti lahti saada on juba
raskem. Vaja läheb kindlasti pneumaatilist mutrikeerajat. Igale poole aga
sellega ligi ei pääse!
Polte ja mutreid keeratakse päripäeva kinni, vastupäeva lahti!
On ka erandeid. Autode puhul kasutatakse vastupidiseid keermeid rihmaratta ja pinguti rullidel. Seda juhul, kui rihm pöörleb samas suunas, mis polt lahti. Vastupidise keerme korral on välistatud olukord, kus polt või mutter iseeneslikult lahti keeraks ennast. Sellised lahendused on pigem erandid ja kasutatakse mootorite puhul, kus mootor käib vastupidi ringi (vanemad Hondad). Infot mismoodi polt keerab näeb juhendist (Autodata) kus on selgelt hüüumärgiga välja toodud, kui polt käib vastupidise keermega.
Tavaelus kasutatakse vastupidiseid keermeid gaasiseadmetel ohutust tagava kaitsena, et ei ajaks segamini mingeid muid torusid surve all oleva gaasitorudega. Ketassaagidel kasutatakse ka selle vältimiseks, et polt/mutter ennast iseeneslikult lahti keerab.
Kui kogemusi on küllalt, saab teada
poldi keerme ka teda õrnalt keerates. Kui on õige suund, siis peaks minema
kergemaks. Kindlasti ei soovita sellist „uurimismeetodit“ algajale lukksepale.
Kasutatud pildi allikas: http://www.hariduskeskus.ee/opiobjektid/masinaelemendid/images/Keermesliited.jpg
Seda seetõttu, et polt asub tavaliselt kusagil puksi/ava sees ja võib olla kinni paakunud. Igakord aga ei pääse mutrile ligi ja mõnikord ei olegi poldi otsas mutrit. Sellisel juhul peab keerama poldist. Olgu konkreetsel juhul kuidas on, võimalusel tasub alati seda reeglit järgida.
Mutrid ja kruvid keeratakse kinni ja lahti võtmetega.
Keermesliidete elemente
valmistatakse enamasti terasest, vajadusel kasutatakse ka pinnakatteid (tsinki,
kroomi, kaadmiumi, niklit, vaske, hõbedat jm.), et muuta neid korrosiooni
kindlamaks.
Kasutatud pildi allikas: http://www.hariduskeskus.ee/opiobjektid/masinaelemendid/images/Tugevus.jpg
Kapronlukustiga mutter - Mutrit
keerates deformeerub kapron rõngas ja see „poob“ mutri kinni.
Kasutatud pildi allikas: http://www.velleman.eu/images/products/4/small/bm-m12-sn.jpg
Presslukuga mutter- mutter, mis on natuke
mõlki vajutatud. Kinnihoidmise efekt saavutatakse metallpindade omavahelise hõõrdumisega.
Keerates polte avadesse, kus on nö „põhi
all“ peab väga oluliselt ja hoolikalt jälgima, et ei tekiks nn „tungraua efekti“
Kui augu see on mustus, õli, purud ja sinna peale keeratakse polt, siis poldi otsa all olev ruum väheneb. Kui nüüd polti veel tugevalt keerata (plokikaane poldid) siis pole mustusel ja purudel kuhugile enam minna ja tekib meeletu surve jõud. Selle tagajärjel võib lüüa prao kuhugile sisse. Kui august kõik mustus ja purud välja võtta, siis ei juhtu midagi. Samuti võib julgelt keerata kui ei ole augul põhja.