Autode ajalugu, tänapäev ja üldehitus

You are here: Home > AUTODE AJALUGU

AUTODE AJALUGU

Auto on lühend sõnast automobiil. See sõna tuleneb kreekakeelsetest sõnadest autos - ise ja mobilis - liikuv. Auto on vähemalt kolmerattaline ja kaheteljeline mootorsõiduk reisijate või veoste vedamiseks rööpmeta teedel või maastikul. Esimese joonise ja idee iseliikuvast masinast (autost) joonistas ja pani kirja Leonardo da Vinci juba 1490 aastal.

 

Aurumasin

 

1784. aastal konstrueeris Øotlasest insener James Watt esimese aurumasina, mis tekitas veeauru ja suutis energiat teistele mehhanismidele üle kanda.

Aurumasin on soojusmootor, mis muundab rõhu all olevas aurus talletatud potentsiaalse energia mehaaniliseks energiaks. Lihtsaima aurumasina tähtsaim osa on veega täidetud aurukatel, kus vesi aetakse keema kivisütt koldes põletades. Aurukatlast tulev aur paneb liikuma kolvid, mis omakorda panevad liikuma rattad.

 

 

Aurumasinad olid 19. sajandi tööstuslikus pöördes äärmiselt olulised ja aitasid kaasa Lääne-Euroopa majandust ümber kujundada. Aurumasinate tähtsus langes pärast sisepõlemismootori kasutuselevõttu.

Pärast aurumasina leiutamist polnud kuigi raske tulla mõttele paigutada vankrile auru jõuallikas, kuna 17. Saj. oli põhiline energia allikas tööstuses aurumasin, mis pani liikuma vajalikke seadmeid, laevu, ronge jne...

Aurumasina kasutegur on paraku aga väike. Maksimaalselt 20%.

Esimese aurumasina jöul liikuva sõiduki ehitas 1765 a. Prantsuse sõjaväe insener Nicolas Joseph Cugnot.

[1]

17. sajandi lõpu poole tegeldi intensiivselt uut tüüpi energiaallika leiutamisega.

1860 a. tegi Jean Etienne Lenoir esimese gaasimootori. Tegemist oli kahe silindrilise mootoriga. Silindrisl olev gaasi ja õhu segu süüdati sädemega ja tekkinud gaas lükkas kolvi liikuma. Mootor tegi suurt müra, kuna kolvid põrkusid piirasendites vastu piirajaid. Praktikas selline mootor ennast ei õigustanud.

 

Saksamaal puutus selle mootoriga kokku  müüjaõpilane Nicolaus Otto. Otto alustas Lenoiri mootori täiustamisega ja märkas, et segu on kõige optimaalsem süüdata ülemise surnud seisu lähedal. Ta paigutas mootorile ka hooratta. 1876.a. leiutas Nicolaus A. Otto 4-taktilise mootori, mida kutsuti „Otto Cycle Engine”. 4-taktiline sisepõlemismootor oli sündinud! Ka tänapäeval nimetatakse 4-taktilisi bensiinimootoreid ottomootoriteks.

Esimesed autod olid hobuvankritele paigutatud sisepõlemismootoriga sõidukid.

[1]

Maailma esimene auto, mida toodeti arvestatavas koguses ja bensiini mootoriga, oli K.Benzi „Velo” (1886). See ei meenutanud tänapäevast autot mingil moel, see oli ehitatud kaariku põhjale, kahe kohaline ja lahtine. Autol oli ainult kolm ratast ja  gaasipedaali asendas gaasikang. Ühesilindrine mootor, mis asus auto tagaosas arendas kuni  0.8 hp ja autol oli ainult üks käik.

Esimesed autod tegid palju müra ja hirmutasid hobuseid ja inimesi, seepärast püüti autosid keelu alla panna ja nende sõitu igati piirata. Tihtipeale pidid auto ees ja taga eraldi lipukestega "hoiatajad" käima. Suurim lubatud kiirus oli eri maades 6…30 km/h. Seda piirasid nii autode võimekus, ohutus kui ka fakt, et ei olnud olemas korralikke teid. Kuni 1900 aastateni oli sisepõlemismootoriga auto tugevamaid konkurente auruauto, sest töökindel aurumasin tundus tolle aja  inimestele võistlejast usaldusväärsemana. 1894.a. juulis jõuti nii kaugele, et korraldati esimene võidusõit Pariisist Roueni. Sellest 126 km pikkusest sõidust võttis osa 14 bensiinimootoriga ja 7 aurumasinaga autot. Tulemuseks oli bensiinimootoriga autode võit keskmise kiirusega 20,5km/h.

Huvitav fakt:

Esimeseks autoks Eestis oli 1895. a. Paide keisriametnikule kuulunud auto (jõuvanker). Tallinna esimeseks autoomanikuks oli kapten Fjodorov, kes ostis 1902. aastal Peterburist Clement-Panhard marki auto.

Tallinnas oli 1908 aastal 6, 1913. aasta suvel 74 ja 1914. aasta juulis 162 autot. I maailmasõja algusega 1. augustil 1914 rekvireeriti neist 67. 1914. aastal oli näiteks Rakveres 20, Haapsalus 8, Tallinna maakonnas 7 ja Paides 4 autot.

 

Diisel mootori areng

Diiselmootori loojaks on Rudolf Diesel. Ta õppis Münheni Tehnika Ülikoolis. Ajendiks, et Diesel üldse hakkas diiselmootorit leiutama, oli katse koolifüüsikast. Katse seisnes selles, et kui klaassilindris olevat kolvi kiiresti alla suruda (kolv oli täidetud petrooliumi ja õhuseguga), siis see süttis ja lükkas kolvi üles. Katse käigus sai Diesel ka viga, aga just ennast kodus ravides tuli tal mõte tekkinud plahvatust ära kasutada. Diisel sai mootori valmis 1892.a. veebruaris ja patenteeris selle 1893.a. Esimesed mootorid küll töötasid, kuid ebaedukalt. Diesel kasutas oma mootorites kivisöe tolmu. Alles aastal 1897, kui leiutati petrooliumist algeline diiselkütus, muutusid diiselmootorid samaväärseks ja arvestatavaks konkurendiks ottomootorile.

 

Autode müük ja võidukäik

Esimesed autod olid hästi kallid. 1896.a. ehitasid kaks venda Charles ja Frank Duryea 13 peaaegu samasugust autot nagu Karl Benz, kuid nende kalli hinna tõttu $1000 - $2000 ei suutnud keskmine ameeriklane neid osta. (Tänapäevases rahas maksaks auto 200 000 eurot!) Duryea Motor Wagon läks pankrotti ja vennad müüsid oma firma maha.

Esimene mees kes suutis auto teha kättesaadavaks keskmise sissetulekuga inimesele oli Henry Ford.

Esimene H.Fordi auto sõitis teedel alles 1896, kui ta müüs maha oma esimese auto, mida ta kutsus „Quadracycle” $200 eest. Raha kasutas ta uue auto arendamiseks.

1899.a. Loodi Detroiti linnapea ja teiste rikaste toetusel H. Fordi poolt Detroit Automobile Company. Selle firma poolt ei toodetud ühtegi müügiautot ja mindi laiali aastal 1901.

17.Juunil 1903.a. asutati  Ford Motor Company. Tehti katsetusi paljude mudelitega, kuid kõige edukamaks autoks sai 1908.a. välja antud Model T, millel oli 8 erinevat keretüüpi, kõik ehitatud samale alusvankrile.

Autol oli 4-silindriline 20 hobujõuline mootor, 2 käiguline käigukast ja suutis arendada kiirust ~70km/h. Kokku valmistati ja müüdi üle 16 miljoni Ford T.

Ford T edu aluseks on Henry Fordi poolt leiutatud üks 18 suurimaid tööstuslikke revolutsioone- masstootmine. Selle idee sai ta Chicago tapamajast, kus loomakehad liikusid mööda konveierliini. Sinnamaani ehitas ja valmistas iga auto üks töömees. Masstootmine tähendas, et iga töömees tegi oma operatsiooni. Sellise uuendusega vähenes auto tootmisaeg mitmelt kuult mõnele päevale ja auto hind langes kosmilistest summadest 500-700 dollarini mis oli tavalise töömehe mõne kuu palk. Sellega oli auto kättesaadav igale lihtinimesele ja auto kui transpordivahend sai alustada oma võidukäiku.

Henry Ford suri 1947 aastal ja sinnamaani olid suuremas osas kui mitte kõik valmistatud Fordid mustad. Selle põhjenduseks on kaks varjanti. Ametlik põhjus on selles, et must värv kattis kõige paremini ja ta kuivas kõige kiiremini. Rahvasuu aga räägib, et H. Ford tahtis sellist värvi. H. Ford on lausunud sõnad et: "Auto võib olla ükskõik mis värvi, peaasi et ta on must"

1910 – 1940.a muutis autosid palju kuid nad ei näinud ikka veel välja nagu tänapäeva autod. Autodele lisati katused ja tänu katuste lisamisele said võimalikuks ka külgedele klaaside või kile katete lisamine. Autodele tekkisid rehvid ja need täideti õhuga. Lisandus ka palju tänapäevaseid lisasid nagu starter, tuled, suunatuled ja tänapäevased juhtimisseadised.

Sellel ajastul olid Euroopas ja Baltimaades väga levinud Ameerika autod. Seda põhjusel, et autotootjad Euroopas valmistasid luksusautosid, mis olid hästi kallid ja mida valmistati kaua. Ameerika autotootjad kasutasid aga masstootmist ja sellega oli hind Euroopa konkurentidest mitmeid kordi odavamaid.

20 – 30 aastatel, kui inimesed hakkasid rikkamaks saama ja autode nõudlus kasvas muutusid tähtsaks autode kiirus ja stiilsus. Moodi läks paadi kujuline saba ja V- kujuline nina. Uksed tehti tahapoole avatavad. Riietuses hakati välja töötama autosõiduks sobilikke riideid.

30 aastatel muutusid eriti populaarseks odavad väiksed pereautod. Tuli välja palju uusi tehnilisi uuendusi nagu klaasipuhastid, soojendus. Ilmusid ka gabariidi- ja pidurituled.

Peale teist maailmasõda tulid autondusse suured muudatused. Hakati tootma autosid mis nägid enam-vähem välja nagu tänapäeva autod. Auto kered tehti laiemaks, kadusid porilauad, autod tehti ümaramaks ja klaasid ei olnud püstasendis, vaid väikse kalde all mis tegi autod palju voolujoonelisemaks ja tuuletakistus muutus palju väiksemaks. Sel ajal olid eriti moes sportautod.

50 aastatel hakkasid autode tagaosad ilmet võtma, nad olid peaaegu sama atraktiivsed kui auto esiosad, seda kõike tänu „uimedele”. Need olid uime sarnased kõrgendused, mille otsa tavaliselt sobitati tagatuli, mingit praktilist otstarvet neil ei olnud. Ennekõike võeti autode disainimises eeskuju lennukitest ja kosmoselaevadest. Käimas oli ju kosmoseajastu ja võidujooks kuule! Autode ilustamiseks hakati peale panema massiliselt kroomdetaile. Uute tehniliste avastustena hakati autodel kasutama rooli- ja pidurivõimendusi, kuna selle aja autod olid sageli üle 5 meetri pikad, tihti ka väga laiad ja kohutavalt rasked. Sellepärast oli ka autode kütusekulu meeletu, 30 - 35 l/100km.

Tuli kasutusele ka palju uusi lisaseadmeid ja mugavusseadmeid. Elektriga toimiv katus ja automaatkäigukast olid ühed tähelepanuväärsemad. Sel ajal tekkis ka ameerikalik elulaad, kus auto oli kesksel kohal.

Tekkisid drive in kinod, restoranid ja Lõuna Californias isegi drive in kirik. 50ndatele iseloomulikud uimedega autod kadusid lõplikult 70 aastate keskel.

70 aastate jooksul hakati tootma autosid, mida me juba tänapäeval oleme harjunud nägema. Kuna oli suur energia ja eelkõike nafta kriis, siis vanad ja suured "gas guzzlerid" ja muud muskelautod muutusid ebapraktilisteks. Uued autod olid palju keerulisemad võrreldes vanemate autodega. Insenerid olid välja töötanud palju uusi lahendusi autode kokkupanemiseks ja ka palju uusi lisaseadmeid ning abivahendeid. Autod koosnesid sadadest osadest, mis kõik lisati auto kere külge ükshaaval. Autod hakkasid minema väikemateks ja kompaktsemateks, mahutades tavaliselt 5 inimest ja keskmise suurima kiirusega kuni 160km/h

Mõned aastaarvud:

Tsaari-Venemaa jaoks tootis autosid Vene-Balti Vagunitehas, mis asus Riias. Seal valmistati aastatel 1910…1915 451 sõiduautot “Russo-Balt”. Need paistsid silma töö korralikkuse, ökonoomsuse , vastupidavuse ja materjalide kõrge kvaliteedi poolest.

1870- meeterkeere ja standardse mutrivõtme loomine

1887- J. Dunlop leiutas õhkrehvi. (Algselt poja rattale)

1898- Esimese kahekomponentse autopahtli (kiire kuivamise ja õhku ei vaja kuivamiseks) leiutas Itaalia keemik ja põhjus ei olnud vajadus autot pahteldada, vaid lühendada aega oma naise meikimisel teatrisse minekuks.

1900- auto suurseeria tootmises

1901- F. Porche teeb esimese hübriidauto (elektrimootor+bensiinimootor)

1912-esimene elektrisüsteem autol

1913- toodeti USA-s üle 1 miljoni auto aastas.

I maailmasõja algus pidurdas autode arengut Euroopas.

1922- kinnine teras kere.

1924- hüdraulilised pidurid

1930- esivedu

1935- automaatkäigukast

1937- USA-s 1 auto 4,5 elaniku kohta.

1938- F. Porche disainib A. Hitleri käsul rahvaauto VW Beetle. Kokku valmistati üle 16 miljoni auto. (Brasiilias ja Aafrikas valmistatakse seniajani!)

1939- areng seiskus, pärast sõda toimus stiili areng.

1951- Citroen 11B, esimene seeriaviisiliselt toodetud esirattaveoga auto.

1954- esimesed turvavööd

1956- esimene sissepritse MB 300SL

1965- analoogne ABS süsteem

1981- esimene turvapadi 1987- kaasreisija turvapadi

1985- esimene ABS standardvarustused (Ford Scorpio)

 

LÕIK ARTIKLIST "Umbes 12,5 põnevat fakti 125-aastaseks saava auto ajaloost" Toimetaja: Urmas Oja

Artikli asukoht: http://forte.delfi.ee/news/auto/umbes-125-ponevat-fakti-125-aastaseks-saava-auto-ajaloost.d?id=39278791

Kõige vanem automark on Mercedes-Benz, mis on ainsa margina sama vana kui autoasjandus ise. Vanuselt teine tänini tegutsevad firmad on Peugeot, Fiat ning Renault.

Esimest korda müüdi auto ühelt firmalt ühele inimesele 123 aastat tagasi, kui 1888. a. ostis prantslane Emile Roger Carl Benzilt nii auto kui Benzi müügiõigused Prantsusmaal, seisab Autolehes.

Täna on kõige tavalisem, argisem ja levinum jõuallikas neljasilindriline bensiinimootor. Seda on kõvasti arendatud, sellest pakutakse suuremaid ja väiksemaid, võimsamaid ja ökonoomsemaid modifikatsioone, ent tegelikult pärineb taolist tüüpi agregaat juba 1896. aastast, mil Panhard & Levassor esitles 2,4-liitriset 8-hobujõulist.

Neljasilindrilisele järgnes kohe V8, mis moodustati sisuliselt kahest neljasilindrilisest. Esimene sellisega varustatud seeriaauto oli 1910. a. De Dion-Bouton. 1915. a. tuli Packard Twin-Six juba V12 mootoriga ning tulemata ei jäänud ka V16, mis nägi seeriailmavalgust 1930. a. Cadillac Model 452 peal. V6 läks seeriatootmisesse alles 1950. aastal, mil taoline käitas seksikat Lancia Aureliat. Viimane R8 ehk reaspaigutusega 8-silindriline mootor oli kasutusel nõukogude limusiinil ZIS-110, mida toodeti aastani 1959. Kummalisel kombel on valminud ka üks 9-silindriline agregaat, mis pandi 1929.a. Willisele, ent sest suuremat asja ei saanud.

Aegade suurima mootoriga sõiduauto, mis saadaval on olnud? Selleks on 200 hobujõudu arendanud Benz aastaist 1913-1914. Ka selle mootor oli neljasilindriline, ent selle kogumaht oli tohutu: 21,5 liitrit!

Kuidas mahub 200 hobujõudu või ka üks hobujõud ühte autosse? Mis asi see hobujõud üleüldse on? Jõud, millega hobune autot sikutada suudab? Ametlikult märgib 1 hj ühe hobuse keskmist töövõimet, kuigi pingutades suudaks suksu korraks koguni 15-20 hj välja anda. Inimese vastavad näitajad on 0,14 hj ja 2,5 hj, mille saavutab näiteks mõni kõvem spordimees. Konkreetsemalt on 1 hj võimsus, mida tuleb rakendada 75 kg kaaluvale kehale, et see liiguks maa külgetõmbejõule vastupidises suunas kiirusega 1 m/s. Ühiku autor on veskis töötavate hobuste tarvis mõõdupuud tuletanud James Watt.

Joobes juhtimise eest vormistati esimene trahv ära ka juba üsna autoasjanduse alguses: 1898. a. kutsuti niiviisi korrale elektritaksojuhti George Smith’i, kellelt nõuti riigikassasse üks naelsterling. Kiiruse ületamise eest sai sugeda ameeriklane L. T. Shevlin, kes sõitis 1902. a. Minneapolises kiiremini kui 10 milli tunnis, mis tol ajal seal piiranguna kehtis.

Kes on Doktor Tõrv? See on itaallasest arst nimega Guglielminetti, kes pakkus autode algusaastail tohutuks probleemiks olevale teede kontrollimatule tolmamisele lahenduse: teed tuleb tõrvata! Näiteks sai kinnise katusega auto USAs lahtise katusega autost levinumaks alles 1925. a.

Kui Rootsi läks parempoolsele liiklusele üle alles 1967. aastal, siis Itaalias kehtis autoajaloo alguses üpriski kummaline ning vägagi itaaliapärane korraldus: maanteel kihutati paremal teepoolel, linnades aga vasakul ja nii kuni 1923. aastani. Rooma paavst oli samas juba keskajal kehtestanud vasakpoolse liikluskorra, mis tugines „mugaval“ ohutuse eeldusel, et sel viisil on paremakäelistel ratsanikel end võimalik paremini vastutuleva liikleja pretensioonide vastu kaitsta...

Enne Hollywoodi esilekerkimist oli maailma suurimaks filmilevitajaks omapärasel kombel Ford Motor Company, mille uudisklippe näidati iganädalates tuhandetes kinodes üle terve USA. Fordi edu toetus teatavasti mudelile T, mis moodustas 1918. a. kogu maailma autotoodangust enam kui poole.

Esimene lendava auto katsetus jääb aastasse 1910, esimene hübriidautokatsetus aastasse 1917 ning elektrilised olid autod algusest peale. Nii et kui üldpilti väga jämedate prillidega vaadata, siis suurt muutunud pole. Kuid ega ka seda aega nii palju ju tegelikult veel mööda läinud ei ole ning autole tuleb endiselt anda aega atra seada!

Milline on aurumasina tööpõhimõte?

Mille leiutas James Watt?

Kes leiutas esimese bensiinimootori ja millal?

Milline on diiselmootori ja ottomootori suurim erinevus?

Millal patenteeriti esimene auto ja kelle poolt?

Millal leiutati diiselmootor ja kelle poolt?

Millise tehnoloogia tõi autotööstusesse H. Ford ja miks oli see nii suur muutus?

Nimeta 5 autondusega seotud tähtsat aastaarvu?

 

 

 

 

nach oben